ماتریس SWOT شرکت پتروشیمی امیرکبیر

 

 

 

نقاط قوت ( S)

نقاط ضعف ( W)

 

ماتریس SWOT شرکت

 

پتروشیمی امیرکبیر

S1 بالا بودن کیفیت محصولات نسبت به رقبا

S2 قابلیت تولید گرید ها ی مختلف پلیمر

S3 دارا بودن تجهیزات کامل آزمایشگاهی

S4 رتبه بالا در بین واحد های HSE پتروشیمی

S5 نسبت های مالی

S6 نیروی تحصیل کرده و توانمند

W1 نبود بازا یابی قوی در شرکت

W2  بالا بودن هزینه های مالی ( وام خارجی )

W3 بالا بودن میزان مصرف انرژی و تولید ضایعات

W4 حجم بالای تعمیرات و تکرار موارد تعمیرات

W5  نرخ بالای خروج کارکنان با تجربه

W6 عدم دسترسی مناسب و کافی به خوراک

W7 نبود واحد پایین دستی در بعضی از واحد ها برای تبدیل محصولات با ارزش افزوده

 

 فرصت ها ( O)

استراتژی های (SO)

استراتژی های (WO)

O1 قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی

O2 تقاضای روبه رشددربازارهای محصولات  پایین دستی درداخل وجهان

O3 افزایش حاشیه سود ناشی از برداشته شدن تحریم ها

O4 امکان  دسترسی به اب های بین المللی ووجود زیرساخت های لازم برای صادرات

O5 ازادسازی قیمت گذاری محصولات پتروشیمی وفروش دربورس

O6 وجودخط راه اهن وفرودگاه

O7 روندروبه رشد تقاضای محصولات پلیمری دراسیا واروپا

O8 امکان تامین خوراک ازکشورهای منطقه

S1,S6,O1,O2,O4,O7: توسعه بازارهای صادراتی آسیا و اروپا با استفاده از امتیاز کیفیت بالای محصولات و تجربه نیروهای شرکت

S2,O1,O2,O4,O6,O7: تنوع سبد محصولات( محصولات همگون) برای مشتریان داخلی و خارجی و تولید گردیدهای با حاشیه سود بالاتر

W1,O2,O7: ارتقاء سیستم ارتباط با انواع مشتریان ( CRM)

W6,O1,O4,O8: افزایش تنوع تامین کنندگان خوراک در جهت دسترسی مناسب و کافی به خوراک

W3,W4,O1: الگو برداری از سایر پتروشیمی ها در جهت کاهش مصرف انرژی و تولید ضایعات، موارد تعمیراتی

W7, O2 , O7: طراحی واحد های پایین دستی برای افزایش ارزش افزوده.

تهدید ات (  T)

استراتژی های (ST)

استراتژی های (WT)

T1 بالاتر رفتن قیمت خوراک گاز

T2 بالا رفتن قیمت utility

T3 افزایش و تشدید قوانین زیست محیطی و ورود  کالاهای جانشین همسو با محیط زیست

T4 نرخ تورم بالا

T5 علاقمندی رقبای خارجی مانند عربستان، قطر، کویت برای ورود به بازار داخلی ایران

T6 افزایش سرمایه  گذاری داخلی در صنعت پتروشیمی

T7 تولید پلیمر رنگی توسط رقبا

S6,T1,T2: افزایش چانه زنی در جهت کاهش قیمت خوراک با استفاده از دانش و تجربه نیرو های شرکت از طریق خرد جمعی

S4,S6,T3: ارتقاء فرهنگ HSE در جهت جلوگیری از تهدیدات تشدید قوانین زیست محیطی و جرایم مربوطه

S1,S2,S3,T7: استفاده از تجهیزات کامل آزمایشگاهی و دانش و تجربه و کیفیت محصول در جهت تولید محصولات رنگی

W7,T5,T6 : سرمایه گذاری مشترک در صنایع پایین دستی با شرکت های داخلی و خارجی

W1,W3,W4,T1,T2,T4: استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های مناسب حل مسئله در جهت کاهش مصرف انرژی، تولید ضایعات، تعمیرات و بهبود فرایند های بازاریابی و خرید

 

 

شرکت پتروشیمی امیرکبیر از رهبری هزینه پیروی میکند.

 

روش های دستیابی به رهبری هزینه در شرکت امیر کبیر:

♦ جست و جو و پیدا کردن منابع جدید عرضه

♦ اثربخشی بیشتر عملیات

♦ اثر بخشی بیشتر نیروی کار

♦ ساده سازی طرح ها

♦ صرفه جویی در مقیاس

 

مزایای رهبری هزینه:

♦ بهتر عمل کردن از رقبا

♦ برپا کردن موانع بر ای ورود

♦ مقاومت و ایستادگی در مقابل نیروهای پنجگانه

 

مشکلات احتمالی:

مشکل حفظ و ماندگاری آن در بلند مدت

آسیب پذیری در برابر شرکت های دیگر و تازه واردان با هزینه پایین تر

 

شرکت پتروشیمی امیرکبیر از تمرکز به دلایل زیر نمی تواند استفاده کن:

تمرکز بر یک یا چندین بخش کوچک زیرا در مقیاس صنعتی و گسترده فعالیت دارد.

خلق یک شهرت تخصصی قدرتمند به دلیل اینکه پلیمر تولیدی در گرید های تعریف شده تولید می شود.

 

شرکت پتروشیمی امیر کبیر می تواند از تمایز در صنعتی که فعالیت می کند بهره بگیرد و راه های دستیابی به تمایز می تواند از طریق خلق مارک و علامت تجاری قدرتمند یا تعقیب با ثبات عواملی که به نظر مشتریان مهم تلقی می شود و عملکرد بالا در یک یا تعداد بیشتری از فعالیت ها ایجاد شود

مزایا تمایز:

فاصله گرفتن از دیگران در بازار

خلق یک مزیت رقابتی

انعطاف پذیری

مشکلات احتمالی تمایز:

مشکلات ماندگاری و  بقا بر پایه تفکیک و متمایزسازی در حضور رقبای تازه وارد به صنعت پلیمر

 

 

 

 

/ 0 نظر / 167 بازدید